UMP Review – Love 3D

Gaspar Noe’s cinematic language relies heavily on physicality and the span of its various interpretations. Love 3D, which had its screening during this year’s Cannes Festival, was supposed to encourage critics and viewers to debate about whether the extensive usage of sex is a tool to break the conventions or a provocation for its own sake.  Sadly, Noe’s film didn’t manage to do so at all.

Murphy is a wannabee-director from America, who moves to Paris. We then get to know the story of his passionate love-story with black-haired beauty, Electra. Even though there is a lot of chemistry between the two of them, their relationship is falling apart like a castle made of sand – both cheat and lie to each other, but at the same time – they “wade” into the toxic inter-dependence.

Gaspar Noe is extremely narcissistic and kind of auto-thematic. He uses Murphy as a personal tool to express his weird adoration of sexuality. As a director, he is passionate about intimate details and gives a lot of time for the viewers to observe the couple as they explore their bodies in flames of desire. There are a lot of analogies with sex as a social taboo – it’s the dim lights, hackneyed porn-like soundtrack and red color filling every inch of the background, which are supposed to remind us of the obvious sexual connotations. Unfortunately, that flirt with the audience is obnoxiously kinky. Noe wanted to give his impression of “sentimental sexuality”, but regardless of how artfully he approaches Murphy, Electra and swarms of naked, half-naked people around them – it all ends up being very highly insipid. On top of that comes the 3D effect, which was used probably only for one reason – the ejaculation scene.

The real horror of Noe’s film begins, when his characters begin to drag out the utterly naive and pointless discussions. Even though they’re weaven with some sense of bearable humor, those dialogues sound like they were written by a teenager with a broken heart instead of an intelligent, sarcastic director. Some of the Murphy’s moral quandaries are put in the line with actions, which are completely contradictory to them – it only contributes to the overall image of him as a ridiculously flat character. There is no psychological depth in what he feels and what he does – although Noe tries to trick us that it’s not like that. Murphy is supposed to be the symbol of the stereotypical man in Noe’s film – an aggressive and possessive conqueror, but still very sensitive as well. But if he is the archetype of the man nowadays, then I don’t want to live on this planet anymore.

Love 3D was definitely one of the biggest flops of the year. Blatant, painfully boring and shallow, it doesn’t bring the controversy it was supposed to. If boldly shown oral sex, lot of sexual perversion and ejaculation in 3D is nowadays regarded to as a “great controversy”, then we live in a very sad and unimaginative world.

UMP Grade: 22/50

(Cinematography: 6.5, Plot: 3, Acting: 5, Soundtrack: 4.5, Quaintness: 3)

Polish version 

Filmowy język Gaspara Noe jest w znacznym stopniu oparty na fizyczności i jej różnych interpretacjach. Love 3D, który pokazano podczas tegorocznej edycji festiwalu w Cannes, miał w założeniu zachęcić krytyków i widzów do dyskusji dotyczącej tego, czy używanie seksu jest narzędziem do łamania konwenansów czy zwykłą prowokacją. Niestety, film Gaspara Noe nie podołał temu zadaniu.

Murphy jest Amerykaninem, który marzy o karierze reżysera. Decyduje się zatem na przeprowadzkę do Paryża, gdzie rozpoczyna się historia namiętnego love story, której główną bohaterką jest ciemnowłosa piękność o imieniu Elektra. Pomimo prawdziwej burzy emocji, która się unosi nad tym dwojgiem, ich relacja rozpada się jak zamek z piasku. Oboje się zdradzają, kłamią, ale jednocześnie brną razem w tę wzajemną, toksyczną zależność.

Gaspar Noe jest niezwykle narcystyczny i poniekąd auto-tematyczny. Jego narzędziem do uzewnętrznienia uwielbienia seksualności jest ciało Murphy’ego. Reżyser z pasją ukazuje intymne szczegóły z życia swoich bohaterów, dając tym samym widowni sposobność, by z równym „zapałem” obserwowała jak Murphy oraz Electra eksplorują swoje ciała w ogniu pożądania. Jest tu wiele nawiązań do seksu traktowanego jako społeczne tabu – odpowiednie oświetlenie, oklepana muzyka rodem z filmów porno oraz sugestywna czerwień wypełniająca każdy centymetr ekranu – te elementy przywodzą na myśl bardzo jasne skojarzenia. Niestety, ten flirt z publicznością jest wstrętnie tani, a przez co również tandetny. Noe pragnął pokazać w swoim filmie „sentymentalną seksualność” – nie zważając na to jak artystycznie pokazuje Murphy’ego, Elektrę oraz otaczające ich, liczne nagie i pół-nagie ciała – wszystko to jest po prostu niesmaczne. Koronnym dowodem na to niech będzie scena wytrysku, która była chyba jedynym powodem użycia techniki 3D.

Prawdziwy horror przychodzi jednak wraz z momentem, gdy bohaterowie filmu Noego zaczynają ciągnąć swoje naiwne, jałowe dyskusje. Nawet podszycie tych dialogów lekkim humorem nie dodaje im uroku. Zamiast dojrzałych przemyśleń inteligentnego, nieco sarkastycznego reżysera, brzmią one jak napisane na kolanie przez nastolatkę ze złamanym sercem. Niektóre z moralnych rozterek są zestawione z zachowaniami, które tym dylematom całkowicie przeczą – to jednak przyczynia się jedynie do tego jak płytką postacią jest Murphy. W jego słowach i czynach nie ma żadnej psychologicznej głębii, chociaż Noe próbuje nas oszukiwać, że jest inaczej. Amerykanin miał być tutaj symbolem stereotypowego „nowoczesnego mężczyzny” – agresywnego, zaborczego zdobywcy ze skrywaną wewnątrz wrażliwością. Jeśli jednak to on jest archetypem mężczyzny w dzisiejszych czasach, to ja nie chcę już żyć na tej planecie.

Love 3D zaliczam do największych wtop w tym roku. Nijaki, okropnie nudny i płytki – nie wprowadza tej kontrowersji, jaką miał wywołać w zamyśle. Jeśli odważnie pokazany seks oralny, wiele perwersyjnej seksualności i wytrysk w 3D stanowią dziś „wielką kontrowersję”, to żyjemy w wyjątkowo smutnym i pozbawionym wyobraźni świecie.

Ocena UMP: 22/50

Advertisements

One thought on “UMP Review – Love 3D

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s