WDF – Kadrów kilka o emancypacji kobiet

Depresję trochę uleczyła duża ilość piersi, ale nadal – takie filmy trzeba solidnie odpokutować.

Advertisements

Niniejszy tekst dotyczący „Barbarian Queen” mógłby z powodzeniem zapoczątkować nowy dział na moim blogu – „UMP poznaje filmową historię emancypacji kobiet”, „Mężczyźni są ble, a kobiety władają mieczami równie dobrze”, lub „UMP o kobietach w skórzanych strojach”. Nad nową kategorią poważnie się zastanowię, ale póki co, pozwolę sobie powiedzieć Wam słów kilka o dziele Pana Hectora Olivery.

„Barbarian Queen” opowiada historię bliżej nieokreślonej wioski, która zostaje brutalnie napadnięta i zdziesiątkowana przez najeźdzców reprezentujących interesy Imperium Rzymskiego. Jedynymi osobami, które mogą wyzwolić uciśniony lud, są ocalałe wojowniczki, które wyruszają tropem bezlitosnych żołnierzy. Przewodzi im jasnowłosa piękność – Amethea (Lana Clarkson).

Powoli zaczynam wierzyć, że tematyce emancypacji kobiet, ochoczo omawianej w  mule i wodorostach kinematografii, warto przyjrzeć się zdecydowanie wnikliwej – odsyłam do recenzji „Saga of The Viking Women…”, w której po raz pierwszy zetknąłem się z podobną problematyką. Hector Olivera, reżyser „Barbarian Queen”, nie mógł się zdecydować jaki wydźwięk ma mieć jego film. Z jednej strony widzowie są bombardowani pokaźną ilością nagich piersi i jawnym uprzedmiotowieniem kobiet w społeczeństwie, z drugiej zaś mężczyzna w „Barbarian Queen” to zwierzę, które naprawdę ma zakodowaną tylko jedną czynność. Pomiędzy tymi dwiema skrajnościami nie ma absolutnie niczego. Świat w filmie argentyńskiego reżysera jest prosty jak budowa cepa, a kwestie, które bohaterowie wypowiadają, doskonale to potwierdzają – Olivera zadbał o to, by żadna z postaci nie miała przypadkiem odrobiny głębi. Dzięki temu jego film jest tak płaski jakby został przejechany walcem.

https://i2.wp.com/www.gonewiththetwins.com/pages/80s/screenshots/barbarianqueen/010.jpg

A wiadomo przecież, że po wyrównanej drodze jedzie się najlepiej – to znajduje swoje odbicie w tempie akcji, które  w „Barbarian Queen” może przyprawić mniej odpornych widzów o zawrót głowy. Od sceny gwałtu, która rozpoczyna cały “spektakl”, przechodzimy do chaotycznie wspomnianych zaślubin, a następnie do zrównania wioski z ziemią – pokazanie tego wszystkiego zajmuje reżyserowi mniej niż 10 minut. To szaleńcze tempo jest wybornie groteskowe, bowiem powoduje, że praktycznie każdy dyskurs zostaje przerwany przez kogoś, kto przybiega z mieczem, lub zdziera z bohaterek skąpe stroje. Z powodzeniem możecie puścić mimo uszu wszelkie dialogi – nic istotnego w nich się nie pojawi, a lepiej skupić się na ważnych elementach filmu Olivery.

Z trudem przyszło mi również umiejscowienie akcji – opis filmu sugeruje, że rzecz dzieje się w czasach Imperium Rzymskiego, chociaż zarówno charakteryzacja jak i scenografia na to nie wskazują. Zbroje żołnierzy są kompletnie przypadkowe, a barbarzyńcy przypominają bardziej bal przebierańców z motywem przewodnim „bawimy się w lasach Amazonki” aniżeli jakiekolwiek faktyczne plemię. Oliver raczy również swoich widzów najgorszymi scenami batalistycznymi jakie można sobie wyobrazić – Ci zakochani w “Gladiatorze” Scotta mogą przeżywać trudne chwile podczas seansu „Barbarian Queen”.

https://i0.wp.com/www.gonewiththetwins.com/pages/80s/screenshots/barbarianqueen/011.jpg

Nie każdy filmowiec urodził się po to, by kręcić wspaniałe, epokowe dzieła. Chociaż Oliverze daleko do statusu argentyńskiego Rogera Cormana, „Barbarian Queen” to „wysoka półka ze sfery nizin kina”. To film komiczny, koszmarnie wykonany i jeszcze gorzej zagrany – idealny przykład dzieła, które filmowego konesera przyprawi o solidną, wtorkową depresję.

Ocena UMP: Z chęcią przyjmę propozycje kolejnych filmów o podobnej tematyce.

One thought on “WDF – Kadrów kilka o emancypacji kobiet

  1. Do działu “o kobietach w skórzanych strojach” polecam “Nymphoid barbarian in dinosaur hell” ze stajni Tromy. Mistrzostwo wśród filmów o walce z uciskiem męskiej chuci.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s