Najlepsze filmy 2016 roku / Best films of 2016

Rok 2016 był stosunkowo zróżnicowany – znalazło się kilka indie perełek, obok których stanęły spektakularne klapy. Obejrzałem również garść wysoce siermiężnych obrazów, które zyskały zaskakująco przychylne recenzje. I tak, podsumowując te wszystkie dzieła sztuki, skrystalizowała się lista najlepszych – dziesięć filmów z minionego roku, które w mojej opinii obejrzeć trzeba.

P.S. Do rankingu brałem pod uwagę filmy, które były pokazywane w polskich kinach, przynajmniej na jednym pokazie podczas festiwalu w roku 2016. Data produkcji to 2015 lub 2016.

2016 has been a truly diversified year for cinema – there was a lot really appealling indie movies, a lot of spectacular flops and a bunch of mediocre films, that somehow garnered some surprising buzz around them. Hence, here it comes –  the glorious moment, when we all evaluate the year in terms of which films should be categorized “the best”. 

The list is made of movies shown in Polish theatres (at least once at a festival), produced in 2015 or 2016.

deadpool


10. Deadpool

Reż./Dir. : Tim Miller.

Obsada / Stars: Ryan Reynolds, Morena Baccarin

Listę otwiera propozycja Marvela, która zaskoczyła mnie dystansem do napompowanego gatunku filmów o superbohaterach. Postać Ryana Reynoldsa nie ma zbyt wiele wspólnego z rycerzem w białej zbroi, jej pieprzny humor trafiał w punkt, zaś obśmiewanie Hollywood przychodziło twórcom z zadziwiającą lekkością. W efekcie, Deadpool był zdecydowanie jednym z najlepszych filmów rozrywkowych minionego roku.

The list opens with Marvel’s production, which surprised me with the light approach towards the pompatous superhero movies. Ryan Reynolds’ hero is nothing close to those we knew before – foul-mouthed, ridiculing Hollywood stars without being cliche and delivering some cool punchlines. As a result, Deadpool ended up as one of the best movies of 2016.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

cloverfield5-xlarge


9. Cloverfield Lane 10 / 10 Cloverfield Lane

Reż./Dir.: Dan Trachtenberg

Obsada/Stars: John Goodman, Mary Elizabeth Winstead

Była to pierwsza większa niespodzianka minionego roku. Cloverfield Lane 10, przedstawiający inwazję obcych z mikro-perspektywy kilku osób zamkniętych w schronie, trafił w samo sedno natury thrillera. Było mrocznie, było nieprzewidywalnie, a całość zwieńczyła znakomita rola Johna Goodmana w roli przerażającego Howarda. Zdecydowanie zasłużenie umościł się w top10.

This was the first big surprise of 2016. 10 Cloverfield Lane, depicting the alien invasion from a micro-perspective of a few people shut in a shelter, was right on point. It was dark, unpredictable and included a menacing character of John Goodman, who nailed it as the creepy Howard. Definitely deserved a place among the best of 2016.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

24swissarmy-master768


8. Człowiek-scyzoryk / Swiss Army Man

Reż./Dir.: Daniel Kwan & Daniel Scheinert

Obsada/Stars: Daniel Radcliffe, Paul Dano

Festiwal w Sundance to kolebka kina alternatywnego i nie dziwota, że to właśnie tam premierę miał Człowiek-scyzoryk. Szalona opowieść, mieszająca poważną tematykę depresji i odosobnienia z niesamowitą energią i kreatywnością wykonania, porwała mnie całkowicie. Daniel Radcliffe sprawdza się w każdej roli, zaś w duecie z Paulem Dano udowodnił, że to dwójka diabelnie uzdolnionych aktorów. Wisienką na torcie była zaś fenomenalna ścieżka dźwiękowa – „pop pop popcorn!” gra mi do dzisiaj w głowie.

Sundance is the place where all the indie magic is born. No wonder why Swiss Army Man premiered at this particular festiwal then. A twisted story, mixing topics of depression and isolation with freshness and creativity in terms of the execution, got me going till the very end. Daniel Radcliffe is a brilliantly talented, flexible actor and when paired up with Paul Dano, he proved himself to be among the very best of our generation. The icing on the cake was the phenomenal soundtrack – “pop pop pocorn!” is buzzing in my head till this day.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

ostatniarodzina-01-foto-hubert-komerski_4523b2495e


7. Ostatnia rodzina / The Last Family

Reż./Dir.: Jan Matuszyński

Obsada/Stars: Andrzej Seweryn, Dawid Ogrodnik

Duma rozpiera, gdy pomyślę, że rodzima produkcja potrafiła stanąć w szranki z najlepszymi filmami tego roku. Historia rodziny Beksińskich to przede wszystkim genialna rola Andrzeja Seweryna w roli Zdzisława. Z nieskrywanym podziwem przyglądałem się jak fenomenalnie odegrał sławnego malarza, ze wszystkimi jego manieryzmami i charakterystycznymi przemyśleniami. Dodając do tego ścieżkę złożoną z audycji Tomasza Beksińskiego i powolny, hipnotyzujący ton całości, otrzymujemy najlepszy polski film 2016 roku.

I am on cloud nine when I see that a Polish film can compete with the very best worldwide. The story of the Beksińscy family is mainly centered on the role f Andrzej Seweryn, who portrays Zdzisław Beksiński. I was astonished by how detailed and real this role felt, as if Seweryn almost became the infamous painter. A high point was also the soundtrack, constituting of songs from Tomasz Beksiński’s (son of Zdzisław) radio programs. In the end, it’s a hypnotizing film and without a doubt – the best Polish feature of the year.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

arrival-5


6. Nowy początek / Arrival

Reż./Dir.: Denis Villeneuve

Obsada/Stars: Amy Adams, Jeremy Renner

Stosunkowo niedawno, Denis Villeneuve zyskał sobie miano jednego z najbardziej obiecujących twórców naszych czasów. Nowy początek jest dotychczasowo jego najambitniejszym dziełem. To humanistyczne kino science-fiction, ubrane w bogatą metaforykę, zapierające dech w piersiach kadry i mroczną, kreatywną ścieżkę Jóhanna Jóhannssona. Na deser zaś, kanadyjski reżyser serwuje widzom finałową sekwencję z przygrywającym On The Nature of The Daylight Maxa Richtera, która jest jedną z najlepszych scen roku 2016.

Denis Villeneuve has recently gained a status of one of the most promising directors of our time. Arrival is undisputably his most ambitious project. A humanistic science fiction, ornamented with buoyant symbolism, breathtaking cinematography and ominous, mind-blowing score by Jóhann Jóhannsson. On top of it all comes the finale sequence, with brilliant piece On The Nature of The Daylight by Max Richter, that makes it one of the most memorable scenes in 2016.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

nazywam-sie-cukinia-790x395


5. Nazywam się Cukinia / My Life as a Zucchini

Reż./Dir.: Claude Barras

Obsada/Stars: Gaspard Schlatter, Sixtine Murat

Animacje rzadko trafiają w moje gusta filmowe na tyle, by przebić się do najlepszych filmów roku – wyjątkiem jest jednak szwajcarski kandydat do Oscara. Wykonany w technice staromodnych animacji poklatkowych, Nazywam się Cukinia jest ujmującą bajką o akceptacji odmienności. Właściwie utrzymany balans między dramatem, filmem dla dzieci i komedią ujął mnie na tyle, że do filmu Claude’a Barrasa wrócę z przyjemnością.

Animated films are seldom my favorites, thus I rarely include them in such lists. However, My Life as a Zucchini is a tremendous exception to this general rule. Realised in a “vintage” animation technique, the Swiss Oscar candidate is a charming tale of accepting the oddities and those, who stick out from the rest. The well-sustained balance between a drama, family film and a comedy definitely pushes me to watch it again some day.

Zobacz również: Recenzja filmu.

lead_960


4. Aż do piekła / Hell or High Water

Reż./Dir.: David Mackenzie

Obsada/Stars: Jeff Bridges, Chris Pine

David Mackenzie, reżyser filmu, złapał mnie za kilka moich słabości naraz. Aż do piekła ma przede wszystkim znakomitą ścieżkę dźwiękową autorstwa Nicka Cave’a i Warrena Ellisa, która buduje atmosferę dookoła historii dwójki braci wyjętych spod prawa. Kilka ciekawych rozwiązań pracy kamery – jak chociażby w scenie początkowej – oraz solidne kreacje role z Chrisem Pine’m i Jeffem Bridges’em na czele wystarczyły, bym ten indie neowestern pokochał całym sercem.

David Mackenzie, the director of the film, scored a few points that garnered my appreciation. Hell or High Water includes an astonishing soundtrack by the remarkable duo Nick Cave and Warren Ellis, which definitely sets the right mood for the outlaw brothers’ story. Some cunning ideas regarding the camerawork – as in the opening sequence of the robbery – and solid acting by Chris Pine and Jeff Bridges cemented my view that Hell or High Water is a thing to love.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

son-of-saul-stalone


3. Syn Szawła / Son of Saul

Reż./Dir.: Laszlo Nemes

Obsada/Stars: Geza Rohrig, Levente Molnar

Trudno w minionym roku znaleźć równie druzgocący film, co ten węgierski dramat . Podróż po obozie koncentracyjnym w Auschwitz jest doświadczeniem upiornym, zaś decyzja o formie paradokumentu sprawiła, że Syn Szawła przyprawia o dreszcze i odbiera mowę. Pozbawiony ścieżki dźwiękowej, brutalnie realistyczny i nieznośnie hermetyczny, Syn Szawła to jeden z najlepszych filmów o II wojnie światowej, stojąc w jednym szeregu z m.in. Idź i patrz.

It is hard to point an equally devastating film in 2016 as Laszlo Nemes’ feature. The journey to the concentration camp in Auschwitz is a vivid nightmare, whilst the decision to direct it as a paradocumentary feature makes it an even more spine-chilling experience. Son of Saul is a viciously realistic and an unbearably hermetic film, that stands among the best World War II masterpieces, like Come and see.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

paterson-5-620x412


2. Paterson

Reż./Dir.: Jim Jarmusch

Obsada/Stars: Adam Driver, Golshifteh Faranahni

Amerykański reżyser stawia w Patersonie tezę, że szczęścia nie trzeba szukać na drugim końcu świata. I ja mu w to całkowicie uwierzyłem. Adam Driver odnalazł się w roli flegmatycznego kierowcy autobusu, który w sekrecie przed światem tworzy poezję. Jego znakomitym dopełnieniem jest zaś irańska aktorka Golshifteh Farahtani, odgrywająca ekscentryczną partnerkę protagonisty. Bardzo Jarmuschowy, bardzo czarujący film.

The American director convinces his audience that happiness is just around the corner and not on the other side of the world. And heck did I believe him while watching Paterson. Adam Driver is in his spirit as a flegmatic bus driver, who secretly writes poetry. He is then paired by equally charming, Iranian actress Golshifteh Farahtani, portraying an eccentric girlfriend of the titular protagonist. It’s a very Jarmusch and a very mezmerizing film.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

screen-shot-2016-09-15-at-8-49-48-am

Najlepszy film roku według UMP / UMP’s Best film of the year

Zwierzęta nocy / Nocturnal Animals

Reż./Dir.: Tom Ford

Obsada/Stars: Amy Adams, Jake Gyllenhaal, Michael Shannon, Aaron Taylor-Johnson

Film Toma Forda była jedyną z tegorocznych propozycji, która zahipnotyzowała mnie każdym detalem. Historia burzliwego związku oderwanego od rzeczywistości pisarza i jego pragmatycznej wybranki to opowieść wibrująca, niespokojna i niepoprawnie wciągająca. Od wyśmienitych zdjęć, poprzez elegancką, bardzo klasyczną ścieżkę dźwiękową Abla Korzeniowskiego, a skończywszy na wybitnych kreacjach Amy Adams, Michaela Shannona i Aarona Taylora-Johnsona – Zwierzęta nocy to brawurowo nakręcone kino. Nie miałem zatem wątpliwości, że to właśnie temu tytułowi należy się zaszczytne miejsce na piedestale.

Tom Ford’s film was the only one this year to truly hypnotize me from the very beginning. The story of a stomy relationship of absent-minded writer and his pragmatic love is a vibrant, uneasy and magnetically engaging tale. The astonishing cinematography, the elegant, classic soundtrack by Abel Korzeniowski and marvelous acting performances by Amy Adams, Michael Shannon and Aaron Taylor-Johnson – all of it constitutes the reasons for which Nocturnal Animals is such a great treat. Hence, I had no doubts about picking it as the best film of the year.

Zobacz również: Recenzja filmu / Click here for the review of the film.

Wyróżnienia / Honorable mentions:

  • Gwiezdne Wojny: Łotr Jeden (Rogue One: A Star Wars Story) – prawdopodobnie jedna z najlepszych części całej sagi Gwiezdnych Wojen. Znakomite kino rozrywkowe. (probably one of the best parts of the Star Wars saga. A genuinely brilliant entertainment).
  • Król Dave (King Dave) – odważny eksperyment filmowy, który pomimo kilku wad, zdecydowanie zasługuje na większe uznanie pośród fanów kina. (a bold cinematic experience, that even though has some flaws, deserves much more recognition among moviegoers).
  • Hunt For The Wilderpeople – doskonała komedia, która ujmuje swoją lekkością i siłą przekazu. Byłby top, lecz nie znaleźli się chętni na dystrybucję filmu w Polsce. (a brilliant comedy, where the message conveyed and the lightness of execution deserve admiration. It would be in top10, but there was no distribution in Poland.)

Jakie był Wasze typy? Zgadzacie się z listą UMP? Dajcie znać w komentarzach!

What were your types? What you think of this list? Let me know in the comments – I would love to hear your opinion!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s