#IAmSoCanadian – Life is AWESOME!

Postawiłem sobie pytanie – po czym można poznać prawdziwego Polaka. Po tym, że pije czystą wódkę i zagryza ogórkami lub – co gorsza – śledziami, czego nie pojmuje żaden obcokrajowiec? Po najbardziej rozpoznawalnym przekleństwie na świecie? Po trudnej historii, którą zawsze lubimy wplatać do dyskusji? Czy może dumie, którą także pokazujemy na każdym kroku?

Analizując ten temat, doszedłem jednak do innego wniosku. Polaka poznaje się po malkontenctwie. Wyobraźmy sobie standardowego mieszkańca Warszawy. Nawet w słoneczny dzień, gdy nie przypalił niczego na śniadanie, a tramwajarz lub autobusiarz zaczekał na przystanku, jedna mała rzecz wyprowadzi go całkowicie z równowagi. Może będzie to sms od dziewczyny, może komentarz pod zdjęciem na Facebooku, a może kolejne ogłoszenie szanownej władzy. I pod koniec tego samego słonecznego dnia, cisnąć mu się będzie tylko jedno słowo na usta.

I wyobraźmy sobie teraz ten sam dzień w wykonaniu Kanadyjczyka. On przypali swój bekon na śniadanie, ale skwituje to stwierdzeniem – “hey, it’s still decent“. Gdy spóźni się na autobus, sprawdzi, że kolejny przyjedzie w ciągu kilku minut – “Awesome!“. I tak dalej, i tak dalej. I pod koniec tego samego dnia, nasz Kanadyjczyk nie będzie czuł potrzeby zwyzywania całego świata. Bo i po co, skoro “it was a cool day, eh?“.

Ta drastyczna różnica ma oczywiście swoje komiczne konsekwencje w codziennych dyskusjach. Opowiadając jakąkolwiek historię Kanadyjczykom, ich reakcja zawsze była podobna – “Awesome, amazing, decent, neat“. To tylko kilka słów z wachlarza zastrzyków pozytywów, którymi mnie uraczyli. Nieistotne dla nich jest to, że w moim odczuciu, opowiadane przeze mnie doświadczenia były… zwyczajne? W porywach określiłbym je anglojęzycznym OK. Z pewnością nie były to jednak najlepsze momenty mojego życia, których niezapomnę. O jakich chwilach mówię? Oto przykładowa konwersacja:

  • Pojechałem na zakupy do Food Basics, bo był wtorek, czyli przecena -10%...

  • Awesome!

  • Potem przeszedłem się na basen i zrobiłem jakieś 40 długości, ale nadal nie jestem w tej formie, która miałem kiedyś…

  • So cool!

  • I wieczorem obejrzałem odcinek Family Guy.

  • Amazing, I love this show!

https://www.youtube.com/watch?v=47kRWycp-w8

To właśnie cecha kanadyjskich rozmówców. Wszystko jest “awesome”. Ponadto, to ludzie ostrożni w dyskusji, kryjący swoje prawdziwe poglądy za kotarą tego słowa-klucza. I nie tylko Polacy tak na to patrzą. Połowa Europejczyków, którzy dzielą ze mną ten czas w Kingston, odnosi podobne wrażenie – jak wszystko może być tak doskonałe? Gdzie jest miejsce na chociaż odrobinę narzekania, czy komentarza, że coś poszło nie tak? Albo zwykłego, sceptycznego podejścia do życia?

Ten hiperoptymizm jest zatem męczący. Ale mimo to, na swój sposób go uwielbiam, bowiem jest zaraźliwy. Nawet, gdy mój komputer uznał, że kończy ze mną współpracę i wylądował w naprawie, nie czułem tego samego zdenerwowania, które odczułbym w Warszawie. I nawet, gdy przypaliłem swój bekon na śniadanie, sam do siebie powiedziałem – spoko, mogło być gorzej.

A co zapewnia mi największe nerwy na mojej wymianie? Wieści z mojej ojczyzny.

Kanada jest zatem zaraźliwa. Tej chorobie hiperoptymizmu nie można dać się całkowicie owładnąć. Nic przecież nie robi Polakowi tak dobrze, jak porządna dawka irytacji i malkontenctwa. Bowiem, gdy wyżyjemy się na rządzących, naszym szefie czy byłym partnerze, świat znowu nabiera kolorowych barw. I może prawda jest też taka, że mamy więcej powodów ku temu, by narzekać, niż chodzące tęczowe jednorożce, czyli Kanadyjczycy? Sami jednak na to zapracowali…

Jednakże nieważny jest powód – dajmy się nieco zainspirować tej kanadyjskiej przypadłości uwielbiania wszystkiego. Bo życie potrafi być czasem awesome – nie zawsze, ale czasem.

canada_flag_real_leaf_and_stones_hd_wallpaper-vvallpaper-net

Leave a Reply

