Oscarowe przewidywania

Jak co roku, świat fimowy żyje nadchodzącymi Oscarami. Co roku leci hejt, co roku mówimy i piszemy to samo, ale prawda jest nie do zdarcia – to nagrody z największą pompą i splendorem dookoła. Chcąc nie chcąc, postanowiłem zatem zabrać się za tegorocznych laureatów i pobawić się w proroka – kto będzie świętował swój wielki dzień w niedzielę 26 lutego?

Najlepszy film roku
Typ: La La Land
Scenariusz idealny: Moonlight
Krytycy zachwycili się filmem Damiena Chazelle’a do stopnia dla mnie niepojętego. Ckliwy musical z Ryanem Goslingiem i Emma Stone zdominował nominacje i wydaje się być pewnym zwycięstwo La La Land w tej najważniejszej kategorii. Zagrozić może jedynie Moonlight, za którego będę trzymał swoje kciuki, kciuki swojej drugiej połówki i każde inne kciuki, które zechcą mnie wesprzeć. Reszta filmów w tej kategorii wydaje się zaś być pozerami – tytułami, które po prostu musiały zapełnić listę nominowanych. Bo czy ktokolwiek z Akademii pomyślał choć przez chwilę, by statuetka poszła w ręce twórców Lion lub Aż do piekła?

LLL d 29 _5194.NEF
Najlepszy reżyser roku
Typ: Damien Chazelle
Scenariusz idealny: Denis Villeneuve
Proszę mnie nie posądzać o stronniczość z powodu pobytu w Kanadzie. Denis Villeneuve został już kilkakrotnie potraktowany niesprawiedliwie – jego mroczny thriller Labirynt zakończył rywalizację z jedną nominacją za zdjęcia, zaś fenomenalny Sicario z trzema. Pośród nich nie pojawił się jednak mózg operacji, czyli sam Villeneuve. I mimo moich zastrzeżeń do Nowego początku, to właśnie Kanadyjczyk mógłby otrzymać statuetkę. Biorąc to pod uwagę, jestem całkowicie pewien, że Oscar przypadnie Damienowi Chazelle’owi.

Najlepszy aktor pierwszoplanowy roku
Typ: Casey Affleck
Scenariusz idealny: Casey Affleck
Film Kennetha Lonergana to tylko I wyłącznie rola Afflecka. I żaden z jego potencjalnych rywali nie zbliżył się o krok do siły promieniującej z postaci, którą Casey wykreował w Manchester by The Sea.

Najlepsza aktorka pierwszoplanowa roku
Typ: Isabelle Huppert
Scenariusz idealny: Ruth Negga
Jak już przetrawiłem pozbawioną sensu nominację dla Meryl Streep, czas na szczerość – to chyba jedna z ciekawszych kategorii. Wydaje się, że po Złotych Globach, zwycięstwo ma w kieszeni Isabelle Huppert za Elle. Mimo to, czuję, że czarnym koniem może być Natalie Portman w filmie Jackie. Moim cichym faworytem – pozbawionym szans – jest Ruth Negga, bowiem jej rola w Loving była zjawiskowa.

Najlepszy aktor roku w roli drugoplanowej
Typ: Mahershala Ali
Scenariusz idealny: Michael Shannon
Jedna nominacja dla thrillera Toma Forda to zbrodnia za którą Akademia powinna pokutować. Na otarcie łez doceniono Michaela Shannona, którego snobistyczne środowisko Hollywood wyjątkowo nie lubi. I w tym roku, nawet pomimo świetnej roli, szans na statuetkę nie ma żadnych. Mahershala Ali Oscara ma w kieszeni – szczególnie po zaskakującym werdykcie Złotych Globów.

moonlight

Najlepsza aktorka roku w roli drugoplanowej
Typ: Naomie Harris
Scenariusz idealny: Naomie Harris
Świetna rola, za którą Harris należy się Oscar. Nie mam więcej pytań – rolę drugoplanowe to siła Moonlight.

Najlepszy film animowany roku
Typ: Zwierzogród
Scenariusz idealny: Nazywam się Cukinia
Zwierzogród szturmem zdobył serca widzów na świecie. Jeden z najlepiej zarabbiajacych na siebie filmów ubiegłego roku jest chyba najpewniejszym kandydatem do Oscara w swojej kategorii. I chociaż ja z radością wspominam seans szwajcarskiej animacji Nazywam się Cukinia, nie będę ubolewał nad zwycięstwem Zwierzogródu.

Najlepsza muzyka roku
Typ: Justin Hurwitz
Scenariusz idealny: Nicholas Britell
Czy ta kategoria wymaga jakiegokolwiek komentarza? Jeśli La La Land nie dostanie statuetki za muzykę, to Jar Jar Binks jest największym z Sithów.
P.S. Marzy mi się taki twist w Gwiezdnych Wojnach, więc może i Oscary zaskoczą…

Najlepsze zdjęcia roku
Typ: Linus Sandgren
Scenariusz idealny: Bradford Young
La La Land po raz kolejny ma pewne zwycięstwo przed sobą. Jednak w tej kategorii jest dość tłoczno – Nowy początek miał fenomenalne kadry, zaś w połączeniu z muzyką Johannssona robiły wrażenie, jednak Bradford Young nie ma szans na wygraną. Silną konkurencją wydaje się być zatem Moonlight i James Laxton, którego praca także zasługuje na uznanie.

rogue_one_cast

Najlepsze efekty specjalne roku
Typ: Gwiezdne Wojny Historie: Łotr 1
Scenariusz idealny: Gwiezdne Wojny Historie: Łotr 1
Wieje kiepścizną w tej kategorii. I nie wyobrażam sobie, żeby Doctor Strange, lub – boli mnie głowa na samą myśl – Deepwater Horizon zakończyły to starcie zwycięsko.

Najlepszy scenariusz oryginalny roku
Typ: Damien Chazelle
Scenariusz idealny: Yorgos Lanthimos oraz Efthimis Filippou
La La Land ma swoje wdzięczne walory, jednak nawet najbardziej zatwardziały fan powinien szczerze przyznać – scenariusz jest napisany na kolanie. I jeśli ta statuetka pójdzie w ręce Damiena Chazelle’a, to jest to wyjątkowo niesprawiedliwy werdykt. Pośród nominowanych filmów to The Lobster jest przykładem rewelacyjnego pisarstwa. Błyskotliwe dialogi, świetnie prowadzona narracja, nietuzinkowe postaci – grecki duet zasługuje na statuetkę jak nikt w tej kategorii.

Najlepszy scenariusz adaptowany roku
Typ: Barry Jenkins
Scenariusz idealny: Barry Jenkins
A któż inny?

Jakie są Wasze przewidywania? Podzielcie się swoimi typami!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s